באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש




 

פטריה בציפורן, לק ג'ל ומה שביניהם

טיפוח הציפורניים באמצעות לק ג'ל הוא אמנם יפה, אך טומן בחובו סכנות רבות לבריאות הציפורניים. בדקנו האם מומלץ להשתמש בלק ג'ל וגם איך לטפל בפטרת ציפורניים לאחר שהתפתחה באמצעות תכשיר רפואי שהופך את המשימה הזו ליעילה ופשוטה.

 

ציפורניים ארוכות, צבעוניות ומטופחות הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד ממודל היופי הנשי המקובל. לא בכדי, נשים רבות נוהרות אל מכוני המניקור והפדיקור ויוצאות מהן כאשר ציפורניהן חלקות ומסודרות למשעי עם צבעים שונים, בהתאם לאופנה העדכנית. עם זאת, השימוש בלק ג'ל בציפורניים עלול לגרום לפגיעה בבריאות הציפורניים. האם כאשר יש חשש להתפתחות פטריה בציפורן, לק ג'ל אינו בא בחשבון?, תכשירים מיוחדים או תרופות? על כך ועוד בכתבה הבאה.

 

מהי פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים היא זיהום פטרייתי, המתפתח  לרוב מתחת לציפורן ביד או ברגל ומתפשט לעבר הציפורניים הסמוכות. פטרת הציפורניים נפוצה יותר ברגליים, בשל תנאי החום והלחות הקיימים בתוך נעליים סגורות, הגיינה לקוייה, טראומה וגם משום שבאזור זה זרימת הדם היא נמוכה יותר ולכן לגוף קשה יותר להילחם בזיהום. זיהום פטרייתי בציפורניים מתבטא באי נוחות, כאבים וגרד, אך בעיקר בפגיעה אסתטית במראה הציפורן, הכוללת שינוי במרקם, בצבע ובצורה, ולעיתים אף לעיבוי, התפצלות והתפוררות של הציפורן. 

 

כיצד נדבקים בפטרת הציפורניים?

ההידבקות בפטרת הציפורניים מתרחשת בעיקר בעקבות חשיפה למשטחים נגועים בפטריות, פגיעה במבנה הנורמלי של הציפורן , הסרה של הקוטיקולה שאוטמת את המרווח בין הציפורן לעור ומונעת חדירה של חיידקים ופטריות וכמובן שימוש במכשור לא סטרילי. ישנן קליניקות שעוסקות במניקור ופדיקור שמתקשות לשמור על ההיגיינה הנדרשת, הכוללת סטריליזציה מתאימה של כלי הטיפול והחלפה של החומרים השונים ולק הג'ל עצמו בין מטופלת למטופלת.

 

פגיעה וגם פטריה בציפורן – לק ג'ל והשלכותיו

נשים רבות המגיעות לטפל בציפורניהן, אינן מודעות לסכנות הטמונות בשימוש בלק ג'ל. כדי להבינן לעומק, שאלנו את פרופסור אבנר שמר, רופא עור בכיר במחלקת עור ומין בבית החולים תל השומר – "מהן ההשלכות של השימוש בלק ג'ל לציפורניים?".

לדבריו של פרופ' שמר: "השימוש בלק ג'ק לציפורניים גורם לנזק ישיר ועקיף. הנזק הישיר הוא הפגיעה הפיזיקלית במרקם הציפורן שנגרם בעקבות פעולת השיוף של הציפורן, ייבוש הלק בעזרת קרני UV, וכן בעקבות המריחה של חומרים כימיים שונים על הציפורן, כמו דבק ולק. פעולות אלו מבוצעות לרוב באופן חוזר לאורך זמן ומעמיקות את הנזק לציפורן. במצב זה הציפורן חשופה יותר לפגיעה משנית חיידקית או פטרייתית. השימוש במכשור נגוע מגדיל את הסיכון לפגיעה זו".

 

האם הנזק הנגרם משימוש בלק ג'ל הוא הפיך?

"מניסיוני, שימוש בלק ג'ל גורם לפגיעה בציפורן ולכן עדיף להימנע משימוש בלק ג'ל", אומר פרופ' שמר. אך גם  מרגיע: "במקרה של פגיעה קלה או בינונית, הנזק לציפורן הוא הפיך. במצבים אלו מומלץ להפסיק את השימוש בלק ג'ל ולטפל בציפורן בצורה יסודית. כאשר מדובר על פטריה בציפורן, "תרופות סבתא" או תכשירים טבעיים אינן פתרון מספק. תמיד כדאי לבחור בתכשירים שנבדקו במחקרים קליניים ונמצאו כבטוחים ויעילים לטיפול בפטרת הציפורניים".

פרופ' שמר ממליץ על השימוש בתכשיר הנקרא אמטריקס (Emtrix)- תמיסה שקופה המתאימה למריחה חיצונית על גבי הציפורן הנגועה, ללא צורך בשיוף. יעילותו של אמטריקס הוכחה במחקר קליני מבוקר עם שיפור יחסית מהיר הנראה לעיין כבר לאחר 1-2 שבועות, אמטריקס מכיל שילוב מנצח של שלושה מרכיבים הפועלים יחד בשיתוף פעולה למיגור הפטרייה ולתיקון הנזק שגרמה לציפורן. 

בכל הקשור לתכשיר אמטריקס – תגובות רבות של משתמשים מעידות על שביעות רצון מהשימוש בו, לצד אנשי מקצוע רבים הממליצים עליו (התכשיר המומלץ ביותר ע"י הרוקחים בישראל, לפי סקר מכון ברנדמן מאי 2021. אז למרות שעבור אלו הסובלים מהתפתחות פטריה בציפורן לק ג'ל אינו מומלץ – התמיסה השקופה והנוחה לטיפול של אמטריקס תטפל בפטרייה ותתרום למראה בריא ויפה של הציפורניים.